November 5, 2015 : Hot Trending In Norway






I forrige uke ble det ramaskrik da Justin Bieber (21) sviktet norskefansen. Popvenninnen Demi Lovato (23) har ikke tenkt å gjenta skandalen.



Lovato er denne ukens gjest i «Senkveld», men hun hevder at hun ikke har hørt om hendelsen som skapte overskrifter langt utenfor Norges grenser for en uke siden, til tross for at hun i mange år har tilhørt Biebers og Selena Gomez' nære vennekrets.

Når VG forteller Lovato om episoden der Bieber i sinne forlot scenen og målløse fans etter et vanndrama, løfter hun hendene i været og sier:



– Jeg lover at jeg ikke skal storme av scenen. For å si det sånn – jeg er skråsikker på at det ikke skal skje noe som fører til at jeg gjør det, ler den amerikanske superstjernen når VG møter henne på et hotell i Oslo sentrum torsdag.

Glad for å møte fansen

Det er travle dager for Lovato, den tidligere barnestjernen som i løpet av de siste årene har blitt kjæreste med «The 70s Show»-skuespilleren Wilmer Valderrama (35), figurert som «X Factor»-dommer hjemme i USA, spilt i en rekke serier og filmer, sunget singelversjonen av «Frost»-balladen «Let It Go» – og som nylig poserte splitter naken i bladet Vanity Fair.

Tidligere denne uken sang hun fletta av tilskuerne under World Series Game 4 i baseball i New York da hun fremførte nasjonalsangen.


Albumet med den nøye utvalgte tittelen «Confident (selvsikker)» er det femte i rekken. Og det måtte altså fem utgivelser til før 23-åringen nå for aller første gang setter bena på norsk jord.

– Det er synd at det er så oveskyet i dag, for jeg ville veldig gjerne sett mer av hovedstaden, sier hun.

– Men endelig får jeg møte mine norske fans. Jeg tror faktisk det betyr like mye for meg som det kanskje gjør for dem.


Mens Bieber har sine «beliebers», kaller Lovatos tilhengerskare seg for «Lovatics». Hos «Norske Lovatics» på Facebook, ble nyheten om visitten mottatt med jubel. Også «Demi Lovato til Norge»-gruppa ble naturlig nok fornøyd.

– Så koselig å høre. Fansen betyr så uendelig mye for meg. Det er takket være dem at jeg kan leve ut drømmen min, sier 23-åringen.

Psykisk smell
Lovato var bare ti år da hun i 2002 ble Disney-kjendis i TV-serien «Barney & Friends», sammen med blant andre popvenninnen Selena Gomez (23).


Likevel var det rollen i musikkfilmen «Camp Rock» i 2008 som første til det store gjennombruddet. Det resulterte i platekontrakt, triumfplasseringer på Billboard-lista i USA, modellkontrakter – og ikke minst flere TV-tilbud. Lovato fikk sin egen komiserie på TV i 2009, «Sonny with a Chance».

Ungjenta ble spådd en lysende karriere, men bak fasaden var livet langt fra en dans på roser for det da 17 år gamle stjerneskuddet. Det skulle snart fansen få nært innblikk i.


Ble innlagt
Nyheten om at Lovato og Disney måtte skrinlegge TV-serien etter kun to sesonger fordi Lovato slet med spiseforstyrrelser, gikk verden rundt i 2010. Stjernen var blitt 18 år og valgte selv sjekke inn på en rehabiliteringsklinikk.


– Hva er den største forskjellen på Demi for fem år siden og Demi i dag?

– Holdningen min, tror jeg. Den har forandret seg veldig. Jeg er så mye mer takknemlig i dag for alt jeg har og for alle jeg har rundt meg, familien, kjæresten min og vennene mine.


Men spiseforstyrrelser var ikke det eneste Lovato slet med. Hun ruset seg på kokain, ble avhengig av alkohol og medikamenter og drev med selvskading. Da grep familien inn, og i 2011 ble Lovato innlagt igjen.


Det ble det store vendepunktet, selv om hun i prosessen måtte trekke seg fra den planlagte turneen med Jonas Brothers.


Lovato, som hadde slitt med store psykiske problemer siden barndommen, fikk diagnosen bipolar lidelse, som kjennetegnes av maniske og depressive episoder.


Sangeren, kjent for hitlåter som «Heart Attack», «Skyscraper», «Give Your Heart A Break» og «Cool For The Summer», har forklart hvordan hun til tider kunne sitte hyperaktiv hele natten og skrive syv låter, mens hun like etter kunne falle helt i kjelleren.

Deler alt

Lettelsen var stor da hun for fire år siden kunne sette et navn på helsetilstanden. Hun fikk et svar på hvorfor hun tidvis var så langt nede. Og i stedet for å skjerme privatlivet, valgte Lovato å invitere fansen og offentligheten inn. Blant annet gjennom biografien «Staying Strong».


Hun har snakket åpent om at hun nå får kontinuerlig medisinsk behandling og går i terapigrupper.

– I dag vil jeg si at helsen min er god. Jeg sørger i tillegg for å få nok søvn, spise sunt og trene regelmessig for å kunne holde energien oppe. Jeg reiser mye, så det er viktig at jeg ikke blir syk når jeg jobber.

– Er du redd for å få tilbakefall?

– Ja, men jeg har mange støttende mennesker rundt meg, venner, familie og et apparat. Jeg kan være ærlig med dem og si fra hvis noe engster meg eller får meg til å føle meg ukomfortabel. Da er de der for meg.


23-åringen er talsperson for kampanjen «Be Vocal, Speak Up», som handler om å være åpen om psykisk sykdom og avhengighet – og å fjerne tabustempelet. Hun er også opptatt av ikke å glorifisere rusmisbruk og psykiske lidelser gjennom musikken.

– Det føles så godt å lage et album som kan inspirere og styrke andre. Det er mitt viktigste mål – å kunne hjelpe andre. Musikk er viktig terapi for meg selv. Jeg pleide selv å trøste meg med musikk da jeg var yngre og gikk gjennom vanskelige ting og ikke hadde noen å snakke med. Å kunne lage musikk som forhåpentlig kan ha den funksjonen for mennesker som befinner seg i den situasjonen jeg var da, gir en fantastisk følelse.


Da Lovato nylig valgte å stille opp uten en tråd over flere sider i bladet Vanity Fair, var det ikke først og fremst for å vise sitt sexy jeg, men sitt sanne jeg.


Hun insisterte på å være helt usminket og at ingen av bildene skulle retusjeres på noen som helst måte. Bildene underbygger tittelen på det nye albumet. Lovato hadde nemlig ikke vært selvsikker nok til å stille opp på slike nakenbilder for et halvt år siden. Men nå forsikrer hun at hun er «helt og fullt seg selv».

– Balansen mellom dette sexy imaget og det å være et sunt forbilde, kommer naturlig. Jeg tar ikke meg selv så høytidelig. Noen ganger serverer jeg et forrykende show og kan føle meg supersexy, men i samme sekund jeg går av scenen, vet jeg at jeg det ikke er den personen jeg er resten av dagen og alle andre dager. Den eneste måten jeg kan inspirere andre på, er gjennom å være helt ærlig om nettopp det.
 
Taylor Swift, right, and Demi Lovato pose together at the premiere of "Hannah Montana the Movie" in Los Angeles on Thursday, April 2, 2009. (AP Photo/Matt Sayles) Foto: Matt Sayles, AP

Mobbeoffer

Selv om Lovato tidlig entret rampelyset, betydde ikke det at vennene sto i kø. Tvert imot ble hun mobbet så voldsomt at hun som 12-åring måtte slutte på skolen. Blant annet ble Lovato hetset for vekten. De siste årene av ungdomsskolen fikk hun hjemmeundervisning.


Popprinsessen har siden blitt en ivrig ambassadør for antimobbe-kampanjer.


Låten «Waitin' for You» på den nye platen handler om nettopp mobbingen. Musikkvideoen er faktisk spilt inn på Lovatos gamle barneskole.

Lovato er svært beskyttende overfor sin 13 år gamle lillesøster, sakuespiller Madison De La Garza (13), som blant annet spilte en av døtrene til Eva Longoria i «Frustrerte fruer». 13-åringen har nemlig også blitt mobbet.


– Til dem som mobber andre, vil jeg si de må være klar over at ordene de sier eller skriver på nettet kan oppfattes mye vondere enn det som kanskje er hensikten. Husk på det. Og til de som blir mobbet, vil jeg si at de kan komme seg gjennom det. Bruk de vonde erfaringene til å bli motivert for å jobbe for drømmene dine. Da jeg selv ble mobbet, fikk jeg mer tid til musikken. Det var det jeg fokuserte på, og se hvor jeg er i dag, smiler superstjernen.


STJERNEPAR: Demi Lovato og Wilmer Valderrama i Los Angeles for en tid tilbake.
Foto: Christopher Polk, Afp

Hyller kjæresten

Lovato er også åpen om andre sider ved privatlivet, som det fem år lange forholdet til sin 12 år eldre skuespillerkjæreste Wilmer Valderrama. Han er aktuell i den nye serien «From Dusk Till Dawn», hvor også Lovato har en gjesterolle. De to poster hyppig bilder av hverandre på Instagram.


– Kjæresten min betyr alt i i hele verden for meg. Han er min beste venn, min livsledsager, vi har så mye moro sammen og ler hele tiden. Wilmers beste egenskap er at han er utrolig ydmyk. Han kommer fra en bakgrunn, hvor han ikke hadde mye. Så alt han har i dag, er han ekstremt takknemlig for, og han tar ingenting for gitt. Og så er han så veldig, veldig morsom.

– Det er min drøm for fremtiden er å stifte familie, men vi snakker nok noen år frem.


– Så det blir ikke bryllup i nærmeste fremtid?


– Nei, det er helt sikkert.

Lovato ler godt når hun hører at vi i Norge fortsatt sender «That 70s Show» i reprise.

– Det skal jeg fortelle ham, det vil han like.

Om pappa

Lovato har innviet fansen i sorgen over sin nå avdøde far Patrick Lovato. De to hadde et anstrengt forhold etter at Lovatos foreldre ble skilt da hun var to år.


UNG: Demi Lovato I 2008.
Foto: Evan Agostini, AP

Faren skal også ha slitt med store psykiske problemer og rusmisbruk. Først etter at han døde av kreft i 2013 klarte Lovato å forsone seg med at han hadde gjort sitt beste, selv om han aldri ble den kjærlige faren hun lengtet etter.


«Skulle ønske at jeg hadde klemt deg en siste gang. Hvil i fred, pappa, jeg elsker deg», skrev hun på Twitter på ettårsdagen for farens død. Hun synger også om det på den nye plata – i låten «Father».

– Jeg har mistet mange nære. Det er ikke lett å svare på hvordan man takler sånt. Man må rett og slett være sterk og vite når man må sette på bremsene. Og så må man tørre å stole på menneskene rundt seg og la dem ta vare på en.

Det var i tillegg et tungt slag for Lovato da bestefaren døde i september.

«Hjertet mitt er knust. Jeg kan ikke forestille meg livet uten min Papa», skrev hun i sosiale medier.

– Nå mens jeg er her, tenker jeg på hvor fint det skal bli å komme hjem og besøke bestemor.


Lovato legger til neste år ut på lang verdensturné med tittelen «Future Now» med sin tidligere Disney-kollega Nick Jonas (23).

– Jeg håper å kunne sette Norge på besøksplanen!


– Hva er ditt største ønske for fremtiden?


– Det er å bety noe for andre mennesker og kunne bidra til at andre får det bedre.


Se Demi Lovatos meritteSoupå VG-lista

  Source:
http://www.vg.no/rampelys/musikk/vg-lista/demi-lovato-i-norge-skal-ikke-storme-av-scenen/a/23554117/

0 comments so far,add yours